Een jaar voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu Een jaar voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu

Een jaar voorbij gevlogen!

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

01 December 2013 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Een jaar voorbij gevlogen!

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik mijn koffers in Nederland gepakt heb. Het jaar vorafgaand aan het avontuur was een goed jaar geweest, met werk en korfbal. Het werken bij fam. Kranendonk, de Rooij en Verburg was super. Het trainerschap bij Tiel'72 2 en het stage lopen bij Jan van Essen bij SDO Verzuim Vitaal 1 was een erg geweldige ervaring. Het was dan ook maar afwachten hoe het in Australie zou bevallen.

Ik kan nu zeggen dat ik er geen moment spijt van gehad heb. Ik heb een super jaar gehad, vele goede mensen ontmoet, veel gezien en heb nieuwe dingen geleerd. Laatste keer dat ik wat geschreven had was in oktober, waar ik op het akkerbouw en vleesvee bedrijf zat. Ik heb daar tot 11 november gewerkt. Ik ben nog druk geweest met afrastering, branden en oormerken van nieuwe kalveren, afbranden van percelen en tuinieren bij het huis in de stad. Het weekend van 9 november hebben ze een afscheidsfeest georganiseerd. Met live muziek, 35 buren en vrienden hebben we leuke avond beleefd die doorging tot in de vroege uurtjes. Ik had ondertussen mij Pajero verkocht en ik kon de subaru liberty die zaterdag oppikken. De subaru was een goede auto, alleen kon ik hem niet op mijn naam zetten, omdat dat teveel geld zou kosten volgens de eigenaar, wat me later zuur uitbetaald werd.

Die maandag (11 november) heb ik afscheid genomen en ben ik naar Barcaldine gereden, en daar weer in mijn vertrouwelijke swag geslapen. Wat is dat toch een geweldige tent, Het kost je 1 minuut om op te zetten en een halve minuut om op te rollen! Altijd grappig als je aan komt rijden, en er andere mensen hun tent aan het opzetten zijn. Ik zit al aan de koffie, terwijl hun net klaar zijn, dan zie je kijken..... De volgende dag ben ik naar Mungallala gereden en heb ik daar de hele avond in de pub gezeten, weer wat lache mensen ontmoet. De volgende dag ben ik naar een boerderij in Mitchell gegaan. Hier werkt Alex, die ook op het melkveebedrijf in Busselton gewerkt heeft. Hij werkt op een 15.000 hectare grootte vleesvee bedrijf. Omdat het hier zo droog is, doet hij 8 uur per dag bomen omzagen om de koeien te voeren. Het is een speciale soort boom (Malga) waarvan de koeien de bladeren eten. Ik heb 2 dagen meegeholpen, om zo ook te zien hoe het bedrijf in elkaar steekt en hoe men hier werkt. Er erg goede ervaring. Vrijdag avond ben ik samen met Alex en een maat naar Roma gereden, om hier de stad onveilig te maken met nog een aantal andere vrienden. We konden blijven slapen bij wat familie, dus daar de swag binnen uitgerold. Het was een goede avond, en ik zou de volgende dag weer op doorreis gaan. Mocht het zo zijn dat op de zaterdag het grootste feest in Roma is, namelijk de paardenraces. Ik ben uiteindelijk toch maar gebleven, en ben naar de paardenraces gegaan. Was ook weer een mooi spektakel. De volgende dag dan toch maar doorgereden, om eerst nog mijn allereerste blaascontrole te hebben gehad. Na wat zenuwen, bleek ik 0.00 te blazen en moch ik mijn weg vervolgen.

Ik ben doorgereden naar Biddeston, waar Koen op dat moment woonde. Hij is nu aan het werk voor Gary, een agronoom in katoen, sorghum en mais. Koen gaat daar aan het werk als katoen agronoom. Hij zit in een boerderijhuis, met een aardig blok grond eromheen. Hier heb is een nacht geslapen om de volgende dag naar Gympie te rijden, waar de vrachtwagen chauffeur van de oogst woont. Ook hier ben ik 1 nacht gebleven en heb ik een mooie rondtour gehad in de omgeving. Ik ben die dag weer terug gereden naar Biddeston (naar Koen), om nog een tussenstop te maken voordat ik naar Lennox Head zou afreizen. De volgende ochtend heb ik Koen nog geholpen om spullen uit het huis van de eigenaar te verhuizen, om 's middags naar Lennox Head af te reizen. Ik dacht ik pak niet de snelweg maar een 80 km weg binnendoor. De reis zou maar 3 uur hoeven te duren, mocht het echter zo zijn dat de weg die ik gekozen had 'recht' door de bergen ging. Enorm geslinger, maar wel een prachtige route resulteerde in een 5 en half uur durende trip, waardoor ik wat later dan verwacht bij de familie in Lennox Head aankwam. Hier woont Andrew, Trenna en hun 4 kinderen. Trenna is de dochter van Ian en Jil Sampsonl en dus een zus van Dion. Ik heb hun ontmoet op de boerderij, toen ze 2 weken logeerden. Hun wonen in een prachtige gebied aan het strand. Dit zijn enorm aardige en gastvriendelijke mensen, en vandaar dat ik hier een aantal dagen ben gebleven. Ik had nog het probleem dat ik mijn auto moest verkopen en alle spullen moest klaar maken voor Nieuw Zeeland. Met hulp van Trenna heb ik alles geregeld. Verder heb ik hier mijn eerste surfles gehad, wat resulteerde dat ik denk ik 6 of 7 keer al op de plank stond. Het is toch wel een machtige sport. Ik was welliswaar bekkaf naar 3 uur, maar was zeker de moeite waard. Verder heb ik nog wat aan hardlopen gedaan en natuurlijk gezwommen in zee. Zaterdag nog naar de pub geweest, maar er was een beetje een raar feest, maar wel weer goed schik gehad. Ik probeerde in de tussentijd de auto te verkopen, heb ook wat geinteresserden gehad, maar omdat de auto niet om mijn naam staat vielen ze allen af. Maandags ben ik nog meegeweest met Trenna bij het kijken van een boederij met 40 hectare, wat ze misschien willen kopen. Dat was toch wel een mooi blok met 2 huizen. Het was op een berg. 's middags heb ik afscheid genomen en ben ik naar Brisbane gereden.

Ik ben dinsdags naar verschillende garages en autosloopbedrijven geweest, met als resultaat dat ik er slechts 200 dollar voor zou krijgen. Dinsdag avond nog met een groep backpackers Brisbane onveilig gemaakt, om woensdags de auto in te leveren bij de sloop en mijn 200 dollar te incasseren. Ik verwachte cash, maar het was een cheque, die ik nog steeds heb, omdat ik geen kans meer zag om bij een bank langs te gaan. Ze waren zo aardig om mij bij het treinstation af te zetten, wat mij rechtstreeks naar het vliegveld bracht. Hier al mijn spullen op een karretje geladen, waarna ik gelijk kon inchecken en de 2 precies aan 23 kilo koffers kon afstaan.

Ik vloog om 18:30 naar Auckland, om daar om 01:00 NZ tijd aan te komen. Ik had al een hotel geboekt, en hoefd alleen maar een nummer de bellen, waarna er een busje mij oppikte en mij naar het hotel bracht. Het regende pijpenstelen, wat toch wel even wennen was. De volgende dag bracht hetzelfde busje mij weer terug naar het vliegveld. Erg goede service! Ik vloog na wat vertraging om 13:00 naar Hamilton in een 20-persoons vliegtuigje. De duurde een half uurtje, waarnaar ik op het vliegveld een auto gehuurd heb. Hier al mijn spullen in kunnen laden om eerst allerlei dingen te regelen. Het eerste wat ik wou doen is een NZ's telefoon te kopen, zodat ik kon bellen. Ook heb ik gelijk internet geregeld voor mijn laptop, zodat ik op zoek kon gaan naar een auto. De volgende dag ben ik wezen auto's kijken en heb ik ook en bankrekening geopend. Heb een aantal auto's bekeken, en heb de volgende dag uiteindelijk een Nissan Pulsar gekocht. Ik verblijf momenteel op een camping, erg goedkoop met alle voorzieningen voorzien. Ik ga nu op zoek naar werk. Vanmiddag ben ik van plan om naar wat fietsen te gaan kijken, om zo wat meer actief te worden. Hopelijk gaat dat allemaal passen in de auto.

Tot dusver een update. Graag wil ik iedereen bedanken voor alle reacties op mijn voorgaande verhaaltjes, ik kan dat erg waarderen!


Groeten Mathijs

  • 01 December 2013 - 07:28

    Margreet Bakker:

    Hallo Mathijs,

    Wat weer een prachtig verhaal!!!
    Mooi dat we je zo kunnen volgen met wat je allemaal meemaakt!
    Dit is het begin van je volgende avontuur in Nieuw-Zeeland.
    Heel veel succes en plezier met alles wat je gaat doen!!!!

    Groetjes Paul en Margreet uit Slagharen

  • 01 December 2013 - 09:25

    Corrie Boudewijn :

    Hoi,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Wat is het jaar toch snel gegaan.

    Veel succes in Nieuw-Zeeland,

    Groetjes Gerard en Corrie

  • 01 December 2013 - 09:26

    José Mourits:

    Hey Mathijs!

    Gaaf avontuur zeg! :-) En al een jaar weg! Hoe lang blijf je in Nieuw-Zeeland? Tis daar ook geweldig!! Have fun en geniet ervan!

    Groetjes José

  • 01 December 2013 - 09:54

    Koen:

    Hey Mathijs,

    Mooi verhaal heb je geschreven! Het was iid een mooi jaar, we hebben samen veel gezien en meegemaakt en heel veel gelachen tijdens onze rondreis!

    Ik hoop dat je je goed gaat vermaken in nz! En Succes met werk vinden maar dat jou kenden Zeker in orde

    Cheers

  • 01 December 2013 - 14:20

    Caroline:

    Mooi avontuur hoor, jij vermaakt je wel daar!

    Veel plezier in NZ!

    Groetjes,
    Mark & Caroline en kids

  • 03 December 2013 - 21:07

    Rene:

    Mooie verhalen Mathijs, geniet er van!

  • 05 December 2013 - 18:10

    Jo En Anneke De Rooij:

    Hallo Mathijs,
    We lezen met aandacht jouw verhalen. We stellen het op prijs dat we op de hoogte gehouden worden. Veel geluk met je nieuwe avontuur in Nieuw-Zeeland.
    Groeten,
    Jo en Anneke

  • 25 December 2013 - 22:35

    Jaap:

    FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GOED 2014

  • 26 December 2013 - 16:22

    David V Luik:

    Hallo Mathijs ik lees dat je nogal veel meegemaakt heb, toch leuk hoor. Denk je nog aan terug gaan
    naar ons natte land. Wij wensen je een heel gelukkig en gezond 2014.

    groetjes David

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamilton

Mathijs

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 18720

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 01 November 2014

Australie en New Zeeland

Landen bezocht: