Fijne Kerst en Nieuwjaar! - Reisverslag uit Leeston, Nieuw Zeeland van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu Fijne Kerst en Nieuwjaar! - Reisverslag uit Leeston, Nieuw Zeeland van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu

Fijne Kerst en Nieuwjaar!

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

25 December 2013 | Nieuw Zeeland, Leeston

Allereerst iedereen een goede kerst toegewenst en alvast een gelukkig nieuw jaar!

Laatste keer was ik gebleven bij mijn verblijf op de camping vlakbij Hamilton.

Woensdag (6 dagen na aankomst) had ik werk gevonden, en ben donderdags op reis gegaan naar mijn eindbestemming Dunsadel, gelegen op het zuidereiland. Ik had dus nog wel een behoorlijk eindje af te leggen. Ik had de boottocht van Wellington naar Picton geboekt op zondag morgen, dus had nog wat tijd op wat dingen te bezichtigen.

Ik had ondertussen ook een mountainbike gekocht, dus de auto zat goed volgepakt. Ik ben donderdag rond 11 uur vertrokken richting Waitoma. Het landschap is hartstikke mooi, echter het weer zat niet mee, veelal regen en een grijze lucht. Ik heb een waterval bezocht, en tweetal grotten bezocht en een natuurbrug gezien, voordat ik aankwam in Waitoma. Waitoma is een zeer toeristische plek, vanwege de ondergrondse grotten, met daarin de gloeiworm. Vrijdag morgen heb ik zo'n grot bezocht, wat een uitkaving is van het water wat er doorgestroomd heeft/gaat. In deze donkere grotten leven larven, die die slierten aan het plafond naar beneden spinnen (20 cm). Dit werkt hetzelfde als hoe spinnen het doen. Na mate de larven meer honger krijgen geven ze meer groen/wit achtig licht door een chemische reactie in hun lichaam. Andere gedierten hebben het instinct om altijd naar het licht toe te vliegen, waarna ze vast komen te zitten in de slierten van de larf. Dit is hoe de larven aan hun voedsel komen. Om een lang verhaal kort te maken, als je in een grot komt met die larven, zie je duizenden lichtjes aan het plafond, alsof je in duizenden sterren ziet. Een erg mooi gezicht, echter mocht je geen foto's maken in de grot, dus kan ik dit helaas niet laten zien.

Na deze mooie ervaring ben ik doorgereden naar Plymouth waar ik overnacht heb. Ik ging uit eten in de stad, waarna ik in contact kwam met 2 kerels van rond de 60 jaar waarmee ik een kroegentocht gedaan heb. Erg gelachen en op de fiets terug naar de camping. Zaterdags wou ik doorrijden naar Wellington, waar ik de volgende morgen de boot zou pakken. Maar anderhalf uur voor Wellington kwam ik door Foxton gereden waar ik een bord zag met Dutch market en Sinterklass viering. Ik ben toen maar even gestopt en heb hagelslag, appelstroop en pepernoten gekocht. De eigenaar zei (in het Nederlands) dat er 10 jaar geleden een nieuwe windmolen is gebouwd en dat ik daar maar eens moest gaan kijken. Ik ben daar langs geweest, mooie molen. 's avonds werd er een sinterklaasviering gehouden, terwijl eigenlijk mijn plan was om door te rijden naar Wellington heb ik maar een camping gezocht in Foxton. Ik ben toen 's avond wezen kijken bij de sinterklaasviering. Het was versierd in een sterrenhemel met een kerstboom, dus het was even iets anders, maar wel leuk om te zien. De sinterklaas was een Kiwi, en de zwarte pieten waren 2 studenten van Has Den Bosch en universiteit van Wageningen. De studente van de HAS is klasgenoot van Rick Jansen, die huisgenoot was van mij in het laatste jaar in Dronten. Weer erg toevallig en wat is de wereld toch weer klein!

De volgende morgen om half 6 vertrokken om op tijd te zijn voor de boottocht, die 3 uur zou duren. Het was een mooi uitzicht vanuit de boot. Zondags ben ik doorgereden door Kaikoura, waar een hele school zeeleeuwen thuis vestigde. 's Avonds weer overnacht op een camping om maandag in op de boerderij aan te komen, vlakbij Dunsadel.

Het melkveebedrijf is een bedrijf van Synlait Farms, totaal bestaat dit bedrijf uit 13 melkveebedrijven. Synlait Farms was voorheen 1 bedrijf met de melkfabriek Synlait milk. In Synlait milk heeft Friesland Campina in juli afgelopen jaar 7,5 procent aandelen gekocht. Het melkveebedrijf (Tapatoru) telt 1050 melkkoeien, met een 50 stands buiten carrousel. Zoals gebruikelijk in Nieuw Zeeland kalven alle koeien rond september. Het bedrijf telt 273 hectare, volledig in irrigatie. Het grootste gedeelte is grasland, maar daarnaast hebben ze voor de winter ook nog wat hectares in kale, een wintergewas waar de koeien in kunnen grazen. Er wordt gewerkt met 5 mensen op de boerderij. Een manager (KIWI), een 2IC (second in charge, KIWI)), een engelsman, een philipein en ik. Er zijn 3 groepen, 2 groepen van 500 koeien en en mastites en kreupele koeien groep. Per dag hoef je meestal maar 1 groep te melken. Daarnaast bestaat het werk uit een bepaald onkruid wieden, onkruid spuiten (met quad), roto rainers verplaatsen (irrigatie op wielen, 5 stuks) en een redelijk aantal koeien om te bekappen, want dat is het grootste probleem onder de koeien. Dit komt doordat er alleen maar gras gevoerd word en vanwege het looppad. De meeste koeien zijn kiwi cross (HF X Jersey). Ook lopen er een aantal volle Holsteins rond, dit is vooral te zien in de kwaliteit van de klauwen.

Ik zit in een huis 2 km van de boerderij, en heb mijn eigen motor om heen en weer te rijden. Ik zit in een huis met 2 anderen, een vrouwtje uit Chili, maar die heeft haar knie gebroken in een motorongeluk en een student van Christchurch, en die is nu op 3 weken vakantie naar Europa.

Tot zover weer mijn update. Ik heb nog geen foto's van de boerderij, die zullen de volgende keer komen.

Fijne dagen!

  • 25 December 2013 - 08:29

    Corrie Boudewijn:

    Jij ook alvast een goed nieuwjaar gewenst. Mooi verhaal weer om te lezen. Succes op de boerderij.

    Groetjes Gerard, Corrie, Anouk en Thomas

  • 25 December 2013 - 09:28

    Margreet Bakker:

    Wij wensen jou ook hele fijne dagen en een heel goed 2014!!!
    Weer met veel plezier jouw verslag gelezen!!
    Heel veel succes en plezier de komende tijd.

    Groetjes Paul en Margreet

  • 25 December 2013 - 11:21

    Fam. De Rooij:

    Ook voor jou fijne feestdagen en een heel goed 2014.
    Ga je nog iets speciaals doen met Oud en Nieuw?
    Groeten, Hielke, Hanny, Femke en Lauri

  • 25 December 2013 - 12:51

    Johan Van't Verlaat:

    Fijne kerstdagen gewenst en en voorspoedig 2014. En je weet het he, voorzichtig met vuurwerk.
    Groetjes van Joke en Johan

  • 25 December 2013 - 13:31

    Hella:

    Kus van Hella!

  • 25 December 2013 - 14:07

    Janneke:

    Gezellige kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.


    groetjes
    Janneke, Cor en de rest van de familie

  • 03 Januari 2014 - 10:36

    Renske :

    Altijd leuk om zulke verhalen te lezen, je maakt ook echt hele mooi foto's!!
    Echt super zo'n reis, veel plezier daar!

    Greatings from Dronten

  • 23 Januari 2014 - 15:49

    Jan Van Essen:

    Vanuit een nat Nederland hierbij een teken van leven vanuit Leersum. Wat zijn je verdere plannen? Wanneer ga je weer richting Nederland.
    bij Rheko gaat het prima, we staan in de zaal nr. 2 achter Dindoa.
    Hierbij op de boerderij gaat alles verder prima.Melkprijs eindelijk eens redelijk, en daar....?? Onze oudste zoon Gert-Jan zit inmiddels in Dronten op school, hij heeft het prima naar z'n zin. Kan hij stagelopen daar (ha, ha). Matthijs het allerbeste voorlopig en hartelijke groeten van Jan, Gera, Gert-Jan en Koen.

  • 25 Februari 2014 - 18:27

    Piet:

    Net je reisverslag gelezen. Mooi om te lezen Mathijs van harte gefeliciteerd met je verjaardag. De 2de verjaardag buiten nederland. Ik drink er een pot bier op vanavond.
    gr Piet en Rina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Leeston

Mathijs

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 18725

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 01 November 2014

Australie en New Zeeland

Landen bezocht: