9 juli - Reisverslag uit Waimate, Nieuw Zeeland van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu 9 juli - Reisverslag uit Waimate, Nieuw Zeeland van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu

9 juli

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

09 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Waimate

Hallo Iedereen,

Hierbij weer eens een klein stukje tekst.

Vorige keer was ik gebleven dat ik de volgende dag naar mijn nieuwe werkadres ging. Ik werk hier nu al weer meer dan 3 maanden. Ik werk voor de Van Leeuwen dairy group, die in totaal ongeveer 10 bedrijven heeft en een loonwerktak. Ik werk op het zogenoemde 'homefarm', waar Rodney, een zoon van de familie, de manager is. Het home farm telt 2 grote koeienschuren, elk voor 500 koeien. 1 stal heeft 8 lely robots, de andere stal gaat nog door de oude draaimelkstal. In de zomer worden er 1200 koeien gemolken door de draaimelkstal en dan nog eens 500 koeien die door de robots gemolken worden.

Ik startte met werken in de robot stal. Dit houdt in late koeien halen, boxen krabben, robots schoonmaken en nog eens robots schoonmaken. Al gauw schoof ik meer naar klusjesman, wat inhoud dat ik van alles doe, van droge koeien voeren tot aan met een minikraantje tuintje vlakschuiven. Dit bevalt mij best, erg afwisselend werk. Sinds 1 juli is de man die het voeren altijd verzorgde weggegaan. Sindsdien heb ik de opdracht gekregen om de koeien te gaan voeren. Dit houdt in dat ik 2 stallen op de homefarm moet voeren, en een andere 500 koeienstal met 8 robots 4 km verderop moet voeren. Tot dusver vind ik dat wel leuk, maar ik kan me zo voorstellen dat het later een beetje saai gaat worden. De bedoeling is om meer mensen te laten voeren, zodat we kunnen afwisselen.

Op het moment zijn ze nog druk bezig met het bouwen van een stal voor 1500 koeien, waarin 24 delaval robots moeten draaien. Dit is 20 minuten van de boerderij vandaan. De robots zijn pas geleden gearriveerd en 12 staan er op de plek. De bedoeling is dat de helft van de stal half augustus in gebruik genomen kan worden. Het is een gigantische stal, zoals te zien op de foto's.

Ondanks dat ik aan de andere kant van de wereld zit, volgen wij hier ook zeker de voetbal. Morgenvroeg zullen we (de eigenaars en zonen) hopelijk Nederland zien winnen van Argentinie, zodat we de argentijnen op de boerderij mooi kunnen plagen. De braziliaanse die op het bedrijf werkt is vandaag niet echt vrolijk!

Een paar weken geleden ben ik nog bij een 'grote' wedstrijd van rugby geweest. Nieuw Zeeland (all blacks) namen het op tegen Engeland. Was een mooi spektakel om te zien.

Het heeft hier tot 2 weken geleden ontzettend veel geregend, het had nog niet zoveel geregend sinds 35 jaar geleden. Dus is alles was/is een modderbende. Met moeite hebben ze de mais eraf gekregen. Halve vrachten en een ingehuurde cat tractor op tracks moesten de wagens eruit trekken.

Mijn planning is om hier tot eind oktober te blijven, om daarna Nieuw Zeeland te verkennen, om vervolgens weer terug te keren naar Nederland.

  • 09 Juli 2014 - 10:29

    Hanny De Rooij:

    Weer mooie foto's! Geeft een goed beeld van die enorme stal met al die robots. Wat een kapitaal! En prachtige natuur. Hopelijk zie je daar nog meer van als je vanaf oktober Nieuw-Zeeland gaat verkennen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Waimate

Mathijs

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1175
Totaal aantal bezoekers 18729

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 01 November 2014

Australie en New Zeeland

Landen bezocht: