Lang geleden - Reisverslag uit Gindie, Australië van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu Lang geleden - Reisverslag uit Gindie, Australië van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu

Lang geleden

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

19 Oktober 2013 | Australië, Gindie

Dag allemaal,

We zijn inmiddels een paar maanden verder…. Het werd een keer tijd dus.

De laatste keer was ik geëindigd op het akkerbouw en vleesvee bedrijf waar ik begonnen was met werken, in Gindie (QLD). Koen en ik waren na de hooibalen druk met het afbreken van de afrastering, omdat deze versleten waren en omdat het verplaatst werd. In het weekend van vrijdag 21 en 22 juni zijn we naar Rockhampton gegaan, om op zaterdag een veiling te bezoeken. Ian en Dion Sampson (vader en zoon) waren geïnteresseerd naar een trekker die geveild werd. We verbleven in een motel in Rockhampton en zijn die avond ook nog naar de Great Western hotel geweest op de rodeo te bezoeken.

Omdat ze maar werk hadden voor 1 persoon, is Koen 13 juli vertrokken om te gaan werken voor Pacific Seeds in Kununurra. Ik ben steeds druk geweest met het afbreken van afrastering en helpen opbouwen van de nieuwe afrastering. Rond 10 september zijn we begonnen met de oogst van de tarwe. Een paar dagen ervoor kwam de nieuwe Claas 760 combine op tracks binnen. Mijn taak was om met trekker en overlaadwagen (30 ton) ervoor te zorgen dat de combine kon blijven rijden en vervolgens het graan te lossen in de vrachtwagens of silo’s. Dit waren redelijk lange dagen. ’s Ochtends deed ik het vleesvee voeren en verzorgen, om daarna rond 10 uur te beginnen met de oogst, en eindigde rond 9 tot 10 uur ’s avonds. Dit heb ik voor een goede 2 weken gedaan. Daarna begonnen we met de kikkererwten, maar dat is maar half de volume van tarwe, dus ik hoefde daar niet veel mee te helpen. De kikkererwtenoogst is vorige week afgerond.

Ik van allerlei andere klussen gedaan, veelal het opruimen van het erf, want in Australie gaan ze er wat makkelijker mee om. Doet de machine het niet meer, dan plaats je hem gewoon in een hoek, en laat hem daar lekker verroesten. Zo staan er behoorlijk wat oude machines en overal rondom de schuur ligt oud ijzer. We zijn dit nu allemaal aan het verplaatsen naar de verzamelruimte, om vervolgens, hopelijk, alles te laten afvoeren door een bedrijf.

Ook heb ik wat sport tussendoor gedaan. Op donderdag spelen ze hier (Emerald) indoor cricket. Dat vergaat me best goed, heb er plezier in. Alleen sinds de start van de oogst zijn we niet meer geweest. Afgelopen zaterdag was de jaarlijkse Emerald 100, ofwel de paardenrace in Emerald. Wat een geweldig spektakel is dat. Met ongeveer 4000 mensen sta je vanaf 12 tot 6 naar 7 paardenraces te kijken. Iedereen is net gekleed en er wordt ongelofelijk veel gewed. Wij hadden vip kaarten en konden de hele dag gratis eten en drinken. Uiteindelijk heb ik voor 250 dollar gewed, en met een paar verliezen en een paar winners, heb ik al het geld weer terug gekregen. Dus een prima dag. Daarna nog naar de Irish pub geweest.

Het bevalt me prima, ik hoef niet te koken, wassen of af te wassen,en elke avond is er wel weer een feestje te vieren. Daarnaast spelen we veel tafeltennis en darts en komen er elke week wel visites die een tijd blijven. Kortom erg gezellig. Daarnaast is het al voor een paar weken tussen de 32 en 38 graden, prima weer dus! Echter zijn er momenteel veel (bos)branden, die vanwege behoorlijke wind hard te bestrijden zijn. Vele mensen zijn hun huizen verloren in de laatste dagen. Gelukkig zijn de branden in NSW, en hebben we er hier geen last van dusver.

Laatste weken zijn er vele koppels of vleesvee gepasseerd in de buurt. Vanwege de droogte in het westen en noorden, is er geen voer, of erger nog, geen water meer voor de koeien, en worden ze richting het oosten en zuiden gelopen. Blijft toch wel een apart gezicht als een kudde koeien langs de weg loopt.

Mijn plan is om hier tot 11 november te blijven en dan een paar weken rond te trekken, om eind november naar Nieuw Zeeland te vliegen. Waar vandaan en waar naar toe weet ik nog niet, dat zie ik wel!

Ik heb van de week mijn Pajero verkocht, en een subaru gekocht voor een ‘prikkie’. Deze auto wil ik op het allerlaatste moment verkopen wanneer ik naar Nieuw Zeeland vertrek.

  • 19 Oktober 2013 - 11:10

    Franka:

    Mooi verhaal Mathijs!
    Je raakt al lekker ingeburgerd daar dus. Soms zelfs al wat Nederlands met een Engels tintje aan het schrijven. ;)
    Heel veel plezier nog en goede reis naar Nieuw-Zeeland!

    Groetjes, Franka

  • 19 Oktober 2013 - 14:49

    Johan Van't Verlaat:

    Heeee Thijssie.

    Mooi dat je het zo naar je zin hebt man.
    Blijven genieten.

    Groetjes, Joke en Johan

  • 19 Oktober 2013 - 20:49

    Hanny:

    Mooie foto's, joh!

  • 20 Oktober 2013 - 07:33

    Freek:

    Je hebt er er nog steeds goed naar de zin zie ik.
    Geniet er maar van! Nu kan het nog.

    Groetjes Freek

  • 21 Oktober 2013 - 19:25

    David:

    hallo mathijs ik lees het al goed naar je zin dus voorlopig nog geen heimwee.geniet er maar van zo lang het kan. gr. van ons.

  • 23 Oktober 2013 - 13:27

    Rita Blom:

    Hoi Mathijs,

    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Het is leuk om een verhaal van je te lezen.

    Hartelijk groeten,

    Alex, Rita, Thom en Jesper

  • 23 Oktober 2013 - 21:03

    Piet:

    Mooi om weer iets van je te lezen. Wens je nog een mooie tijd toe. De bos branden zijn hier al een paar keer op het journaal geweest, hopen dat jij daar geen last van krijgt.

    gr Piet en Rina

  • 11 November 2013 - 12:26

    SijmevdBurg:

    Mathijs wij hebben je reisverslag gevolgd en weten dat je het goed naar je zin heeft.
    En geniet ervan hartelijke groeten Fam vd Burg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 18730

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 01 November 2014

Australie en New Zeeland

Landen bezocht: