vervolg vakantie - Reisverslag uit Gindie, Australië van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu vervolg vakantie - Reisverslag uit Gindie, Australië van Mathijs Ramaker - WaarBenJij.nu

vervolg vakantie

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

16 Juni 2013 | Australië, Gindie

Een tijdje geleden…….

Laatste keer was 20 april, dus daarvandaan ga ik beginnen. We hebben die nacht in een zeer klein plaatsje overnacht, Port Kenny. We hebben een paar biertjes in het hotel gedronken, en zijn toen gelijk uitgenodigd om mee spelen met australisch football die dinsdag. Het was goed druk, er waren meer mensen dan dat het dorpje groot was. Veel mensen kwamen uit Elliston, een stadje 65 km verderop!
We hebben niet meegedaan, omdat we al andere plannen hadden. We gingen namelijk op maandag shark cage diving doen, ofwel zwemmen met de haaien in een kooi. Maandag ochtend vroeg vertrokken met de boot, om naar 3 uur te varen de ankers uit te gooien. Zodra de eerste tuna ingewanden overboord werden gegooid, kwamen er gelijk al 2 witte haaien ons gedag zeggen (4 ½ meter). Koen en ik zaten in de eerste groep van 6 die in de kooi stapten en onder water gingen. Vanuit de boot werd geprobeerd om doormiddel van het lokaas de haaien zo dicht mogelijk bij de kooi te brengen of zelfs in de kooi te laten bijten. Een ontzettende mooie belevenis was het de 45 minuten dat we 2 grote haaien van dichtbij in actie zagen. Als je wou kon je ze aaien, maar dat leek me niet zo verstandig….
De volgende dagen zijn we doorgereden naar Adelaide, waar we onderweg nog in Whyalla een staalfabriek bezocht hebben en in Port Augusta de Royal Flying Doctors. Op donderdag 25 april kwamen we aan in Adelaide, echter het was Anzac day, ofwel herdenking van de oorlogsslachtoffers. Alles was daardoor dicht, dus besloten we door de rijden.
We zijn naar Kangeroo Islands gereden en gevaren. Het is een klein uurtje varen van Cape Jervis naar Kangeroo Islands. ’s Avonds na het eten zaten we aan ons vast ritueel, bundaberg cola, waarbij we er een bezoeker bij kregen, een possum. De possum kwam op ons overheerlijk gemaakte pasta af, waarbij we maar besloten om de boel in de auto te gooien.
De volgende ochtend kroop er een zwarte slang op de parkeerplaats. Ik heb niet de Steve Irwin gave, dus heb ik er alleen maar wat foto’s van gemaakt. Die dag hebben we een schapenmelkerij bezocht. ’s Avonds op een mooie zonsondergang plek overnacht, echter niet voordat we eerst een wijnerij aangedaan hadden. Volgende dag hebben we een wildlife park bezocht (allerlei vogels, kangeroes, koala’s, possums, enz.). Daarna zijn we naar een vogelshow geweest, wat erg mooi en interessant was. Het mooiste was nog een demonstratie van hoe een buizerd een ei van een andere vogel kapot maakt om de inhoud op te eten. De buizerd zoekt namelijk een steen, en gooit vervolgens de steen (die hij in zen snavel vast houd) op het ei, waarna het ei breekt en de inhoud opgegeten kan worden.
Volgende dag zijn we naar de remarkeble stones geweest. Veel gesteente langs de kust is gedeeltelijk kalksteen, wat door slijting van het zoute zeewater en/of zand tot mooie vormen kan aannemen (zie foto’s). Ook lag er een kolonie zeeleeuwen te zonnen.
De volgende dag zijn we teruggevaren en hebben we Rick ter Haar bezocht, die op een groot varkensbedrijf werkt. Erg interessant om te zien hoe ze varkens houden in Australië! Geen dure stallen, maar erg simpele en goedkope huisvesting. Nadat we overnacht hebben bij Rick, zijn we doorgereden om een dag later te beginnen aan de Great Ocean Drive. We hebben toen nog een groot melkveebedrijf bezocht (fam. Vogels). Erg openhartige mensen, die ons vertelde dat met name de melkveehouderij het erg zwaar heeft, i.v.m. met de lang aanhoudende droogte en de zeer hoge dollarkoers, waardoor de export prijzen erg laag zijn. Veel bedrijven staan noodgedwongen te koop. We mochten ook overnachten in een leegstaand huis van hun, wat we ook gedaan hadden nadat we eerst nog de 12 apostelen bezocht hebben. De meest toeristische plek van Australië. En dat bleek ook wel toen wij daar waren. Er waren continu 3 helikopters aan het overvliegen om de (vooral Chinese) mensen een uitzicht te geven van het gebied, terwijl er nog steeds een lange wachtrij stond. Het is mooi om te zien, echter is het niet veel anders van wat we al eerder hadden gezien.
Nadat we bijna een boete hadden gekregen van wild camping, zijn we vrijdag avond in Melbourne aangekomen, om daar een avond te stappen. De volgende dag hebben we een wijnerij bezocht in Balnarring, omdat dat van een schoonzoon is van Bruce en Jane, het graszaadbedrijf waar Koen 3 maanden gewerkt heeft. ’s Avonds hebben we in Poowong overnacht, ook een mooi avondje in de kroeg gehad met Australische footballspelers.
Maandag 6 mei zijn we in Khancoben aangekomen (snowy mountains). Hier heeft Koen gewerkt. We hebben hier 2 nachten geslapen, en ondertussen hebben we nog de snowy hydro bezocht, waar d.m.v. water elektriciteit opgewekt wordt. Ook werden we nog aan het werk gezet, we hebben balken geschilderd waar uiteindelijk een veranda van gebouwd werd.
Van hieruit zijn we naar het Bonegila kamp geweest in Albury. Dit is 1 van de kampen waar immigranten opgevangen werden, vooral na de 2e wereldoorlog. Vele Nederlanders zijn hier hun Australisch avontuur begonnen. Interessant om te zien. Hierna hebben we Luke Dam bezocht om ’s avonds te bivakkeren bij David en Nicole. David is een broer van Bruce. De volgende dag hebben we de tour doorgezet richting Lightning Bridge.
In Parks hebben we nog een grote satelliet bezocht, die veel gebruikt is met ruimtevaartmissie ’s. In Lightning Bridge hebben we 2 ondergrondse opal mijnen bezocht. Het geld ligt in de grond in Australië! Volgende dag hebben we onze eerste kangoeroe aangereden. Vervolgens zijn we via Toowoomba naar Brisbane gereden, om daar 3 nachten te blijven bij Peter en Joanne. Peter is de tweede broer van Bruce. We hebben Brisbane bezocht en een rainforrest. Brisbane is voor ons net als Perth, Melbourne of Amsterdam. Veel hoge gebouwen en veel mensen!
Van Brisbane zijn we naar Landsborough gereden, om de volgende dag Australia Zoo te bezoeken, het park van de overleden legende Steve Irwin. ’s Avonds hebben we overnacht in Maleny, waar heel toevallig het jaarlijkse ball bij de showground werd gehouden waar wij stonden geparkeerd. Een beetje onder gekleed hebben wij genoten van de overheerlijke wijn. De volgende dag hebben we dan ook maar een uur gereden, om vervolgens de swags uit te rollen en te genieten van de zon.
Maandag 20 mei zijn we gereden naar Bundaberg. Onderweg veel suikkerriet gezien, waarvan de oogst start in juni en eindigt in oktober. De volgende dag hebben we een rondleiding gehad in de distillerij van Bundaberg rum.
Woensdag zijn we vertrokken met het vliegtuig naar Lady Elliot. Hier hebben we de hele dag gesnorkeld in de great barrier rief. Het was een prachtige dag, windstil. We hebben gezwommen met vele kleurrijke vissen, met schildpadden en reefhaaien. Die avond sloeg het weer om, en begon het hard te waaien. Hierdoor konden we de volgende dag alleen nog met een boot mee, waarbij we nog een uur konden snorkelen. Hier zagen we zeer grote schildpadden. Helaas konden we voor de rest van de dag niet veel meer doen. We zijn die middag weer teruggevlogen naar Bundaberg. De volgende dag zijn we naar Rockhampton gereden. Vlakbij Rockhampton hebben we een krokodillen boerderij bezocht, machtig om te zien. ’s Avonds gegeten in de Great Western Hotel, waarbij ook nog een trainingsrodeo gehouden werd.
Vanuit Rockhampton zijn we richting Airlie Beach gegaan. Voordat we de daar aangekomen zijn hebben we in Eungella de platypus gezien, een zeldzaam dier wat maar ik een klein deel van Australië voorkomt. In Airlie Beach zijn we een nacht gebleven om vervolgens weer terug te gaan richting Rockhampton.
Vrijdags hebben we hier de Gracemere veiling bezocht, een erg grote veiling en vandaag was het vleesvee wat geveild werd. Vanuit hier zijn we gereden naar Barcaldine, waar we op de camping Billy Tea en Demper gegeten/gedronken hebben. Een traditioneel recept wat veel gegeten/gedronken wordt in de out back.
In Longreach hebben we de Homestock Hall of Fame bezocht, een gebouw met alle beroemde cowboys. Hier wordt ook tentoongesteld hoe het veedrijven gaat en eruit ziet. Hierna hebben we een show bezocht, die ons op een grappige manier liet zien wat er komt kijken bij veedrijven. Vervolgens hebben we een rondleiding gehad bij Qantas museum, waarbij we van dichtbij een Boeing 707 en 747 konden bezichtigen.
Woensdag zijn we terug gereden naar Emerald, net voor Rockhampton. Hier gingen we op zoek naar een auto voor Koen. We kwamen terecht bij een 70-jarige verkoper die ons graag hielp. Na vele auto’s te hebben gezien, een dag later terug zijn gekomen kocht Koen een Nissan Navara. De verkoper, Tony, zei dat hij waarschijnlijk wel iemand wist waarvoor we zouden kunnen werken. Toevallig waren de 70-jarige vader en 40-jarige zoon daar in de garage. Zij runnen een 3000 hectare akkerbouw bedrijf met ongeveer 300 vleesvee koeien. Tijdje met hun gepraat en we konden gelijk mee gaan. We konden de volgende dag gelijk beginnen met werken. We hoeven voor niks te zorgen, al het eten wordt voor ons geregeld. We doen van allerlei klussen. Zo zijn we begonnen met het rapen van stenen. Daarna hebben we veel hooibalen uit het land gehaald met 2 vrachtwagens. Ook laad elke keer de vrachtwagens voor de balen die verkocht zijn.
Ze verzinnen elke avond wel weer een reden om een party te houden. Ze hebben sinds een aantal maanden een schuur opgeruimd en omgebouwd tot party schuur. Als daar geen feest is, dan is het wel feest in de Bistro, wat op de begane grond is onder het huis van de ouders. De vader houdt nogal van een port, en daar doen wij natuurlijk ook helemaal niet moeilijk over! Kortom hier vermaak ik me wel. We konden ongeveer voor 2 a 3 weken blijven en misschien nog wel langer…

• 16 Juni 2013 - 12:28

Leeke:

Hey mathijs en koen,

Mooi verhaal!!!!!
    Goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben

Veel plezier en geniet ervan deze mooie tijd!

• 16 Juni 2013 - 12:28

Arnoud:

Machtig prachtig!!!

• 16 Juni 2013 - 13:17

Anke:

Waaauuww wat gaaf!!!! Herken de meeste dingen echt leuk!!! Ga er nog maar even lekker van genieten!!

• 16 Juni 2013 - 21:01

Frederik :

Mooi verhaal. Dit verhaal kan misschien weleens langer zijn dan alle voorgaande verhalen bij elkaar opgeteld! haha. Geniet ervan.

groetjes

• 17 Juni 2013 - 15:38

Coco:

Klinkt goed! Ziet er echt mooi uit daar!

• 17 Juni 2013 - 15:53

Maarten:

Klinkt allemaal gaaf, mooie tijd al gehad. succes verder...

• 22 Juni 2013 - 11:28

Bert En Neeltje Van De Sluis:

Hoi Mathijs, alles goed.

Wat een verhaal.
    Leuk om te lezen, maar nog leuker om het te beleven.
    Maak er nog een mooie tijd van en geniet van al dat moois.
    Leuke foto's.
    Groeten Bert en Neeltje.

• 08 Juli 2013 - 21:43

Manders:

Prachtig verhaal mannen, Geniet ervan!

• 10 Juli 2013 - 10:23

Jan Van Essen & Family:

Tjongejonge, wat een fantastische reis ben je aan het maken, we genieten van het lezen van je uitgebreide verslag. We wensen je nog een ontzettend leuke tijd toe en hopen nog vaak iets van je te mogen lezen!

• 04 Augustus 2013 - 09:30

Piet:

He Mathijs,

eerst nog bedankt voor de verjaardags kaart, wat goed dat je daar aan dacht.
    Vooral als ik je verslag lees, heb je bijna geen tijd aan nederland te denken. Je beleefd in een jaar meer dan andere mensen in een heel leven.
    Groetjes van Piet en Rina.
    PS Er is een Liam bij gekomen, Ronald en Judith hebben een zoon en de naam Liam gegeven.